onsdag den 23. november 2011

Når forudfattede meninger og kategoriseringer må vige pladsen...

I dag fik jeg en lektion i hvor meget forudfattede meninger omkring omverden, er styrende for hvordan vi møder verden og hvilke forventninger vi har til andre mennesker. Tak for det!
Et møde med en medarbejder gruppe som jeg havde forudset ville blive et møde med modstand, udviklede sig til et dejligt, positivt, konstruktivt og udbytterigt møde. Jeg oplevede en medarbejdergruppe som i løbet af ganske kort tid, ved fælles hjælp fik udarbejdet helt nye og kreative ideer til hvordan de skulle gribe deres arbejdsopgave an og hvordan de kunne strukturerer sig. De lyttede til hinanden og der var en fælles vilje til ikke at definerer problemer, men i stedet italesætte udfordringer.
Der var lyst til at lytte til hinanden og også give plads til forbehold.Jeg sad der med mine medbragte regneark som jeg havde forberedt hjemmefra så jeg var klar til sort på hvidt at kunne vise dem ....bla, bla. bla. De kom ikke i betragtning - denne medarbejder gruppe var optaget af at finde løsninger og så betød tal og bundlinje ikke ret meget. På den time vi havde sat af til mødet, nåede de at finde en kreativ løsning med høj faglighed, på den situation vi skulle løse. De fik uddelegeret de arbejdsopgaaver der opsod i kølvandet på forandringen og tog sig også tid til at få aftalt hvordan de ville følge op på de nye aftaler.
Jeg kunne næsten ikke få armene ned af lutter begejstring. Det var sådan en dejlig oplevelse, at se hvordan min forudfattede mening om denne gruppe og den dynamik der var i mellem dem, langsomt splindredes og åbnede mit udsyn op. I dag oplevede jeg deres venlighed og deres vilje til at ville bidrage. Der kom en revne i den afstand der tidligere har været i mellem os. Selvom jeg aldrig har været i tvivl om denne medarbejdergruppes høje faglighed, så fik jeg i dag anledning til også at opleve deres kompetancer i forhold til samarbejde og kommunikation - der kom mange flere farverog nuancer på vores indbyrdes relation i dag ...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar