søndag den 20. november 2011

Helbred - Workshop

Medikamenter i rigelige menter: Næse spray, lindrende spray til halsen, antibiotik, pain killer og damp med kogende vand og diverse helbredende dråber. En god nats søvn og ønsker om god bedring fra nær og fjern ... nu synes jeg faktisk at det begynder at vende. I morges vågnede jeg op og følte mig meget bedre tilpas end jeg har gjort længe. Mit hoved føles næsten normalt ... måske aner jeg en lille hovedpine rest i baggrunden, men jeg er bevæbnet med piller der slår den slags ned!!
Jeg har besluttet mig til at tage med til workshop i Bikram Cph. i dag. hvorvidt det er et smart træk i forhold til mit helbred eller ej, kan jeg ikke helt vurderer, men jeg ønsker virkelig at deltage.
Jeg har efterhånden gået til Bikram et godt stykke tid nu, hvis man lægger mine små perioder i både Dk. og Thailand sammen. Jeg har overrasket mig selv ved at være forholdsvis smidig. Flere af øvelserne er forholdsvist lette for mig at lave, hvilket har været en rigtig stor glæde for mig at opleve. Hvori mod andre øvelser er en kæmpe udfordring - nogle dage er balanceøvelserne skønne og dejlige og andre dage vælter jeg rundt på måtten.
Yoga er meget andet end bare udførelse af de fysiske øvelser, og jeg har SÅ meget at lære endnu. Yoga handler ikke kun om at kunne udføre øvelserne - yoga er i virkeligheden mere et værktøj som skal hjælpe dig til ...
Oprindeligt har det været en måde at gøre kroppen i stand til at kunne fordybe sig i meditation i timevis. Men selve yogaen er meditativ i sig selv.
I Bikram yoga siger læren den sammen dialog til hver eneste time, overalt i verden - Bikrams dialog. Det giver dig mulighed for at synke ind i dialogen, forsvinde i ordene, slå hjernen fra, men det er bestemt en udfordring. En udfordring ikke at overgive sig til sin egen lidelse: "Åhh det er hårdt, det her. Av, det gør ondt. Bare vi snart var færdige. Åhh, jeg er tørstig!" ( Helt galt fokus ... men jeg er nok ikke den eneste der oplever det)
Dit åndedræt er endnu et fokus punkt. En del af dialogen forklarer hvordan man skal trække vejret igennem næsen, og holde munden lukket.  Det lægges der stor vægt på - og jeg ved det jo godt,  men de første mange gange jeg var til Bikram

yoga kørte der en sætning i mit hoved: "Det kan i sagtens sige!!! Det er jo umuligt!" Når hjerte rytmen stiger, åbner jeg munden og gisper som en dum fisk. De sidste mange gange jeg har været der inde, har jeg holdt fokus på åndedrættet og det har givet kæmpe bonus. Det hjælper til at sænke hjerterytmen igen, men åhhhh det er svært.
Jeg tager til workshop i dag. Jeg har tusinde spørgsmål som jeg helt sikkert ikke får stillet, men jeg VED at jeg vil få kæmpe udbytte af at lytte til gennemgangen af de 26 fysiske øvelser og de 2 åndedrætsøvelser. Bitte små justeringer, opmærksomhed på hvor jeg skal lægge fokus i hver enkel øvelse ... Jeg glæder mig!

Namaste

Ingen kommentarer:

Send en kommentar