torsdag den 17. marts 2011

Singapore


Sidder i sengen i min storebrors hus og kigger ud over byen. Alt her er så meget anderledes end derhjemme. Her fra 15. sal kan man se ud over det meste af byen - tænk engang, Singapore har et areal på størelse med Bornholm, men her bor omkring 5-6 millioner mennesker! Man kan sige meget om samfundet her, og jeg kan mærke en instink tivt modvilje mod så restriktivt samfund som deler bøder og endda endnu hårdere straffe ud for selv den mindste ting .... men med så mange mennesker samlet på så lille et område, så er her nok brug for en del regler for at få det til at glide. Hvis man sammenligner Singapore med de lande der ligger tættest, er der også en verden til forskel. Dette er virkelig et modernet og meget velsmurt samfund. De betaler 10 % i skat og min bror fortæller mig, at de netop har sat priserne ned på eksempelvis arbejderboliger, offentlig transport, licens mv. - det fungerer her. Jeg har ikke set faldefærdige boliger med paptage som eks. i Thailand - måske er det her, men jeg tror det ikke. Der er dødsstraf for røverrisk overfald, narko og den slags og bøder for fummelgængeri(ku jeg ellers godt tænke mig at se), at tygge tyggegummi og... at glemme at trække ud efter sig i et offentligt toilet. Har næsten lyst til at prøve at "glemme" det bare for at se om nogne kommer løbende efter mig med en bøde!


Vi bliver virkelig taget godt hånd om her - det er ren forkælelse og bare SÅ skønt at være sammen med Henrik og Wen. Henrik har taget delvist fri fra arbejde ... helt fri har han vist aldrig, men han kan tilbringe tid sammen med os. I dag er her overskyet og små regnfuldt, men jeg tror det klarer op. Vi har aftalt at tage til Little India og se forskellige buddiske templer, gå på marked og spise i Foodmore. Foodmore ... et sted vi husker fra vores sidste besøg her. Kæmpe sted med masser af forskellige mad boder med alle mulige delikatesser. Det er bare at gå rundt og vælge. Vi skal have hjemmebagte papadams, stærk carrysovs, fritura stegte bananer .... åhhh det blir godt!!


Nu vil jeg bevæge mig ud i verden ... store fremmede verden!
Blomsten er fotograferet ved det nærliggende tempel - en oase lige midt i storbyens larm og leben.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar