fredag den 16. december 2011

Case Clinic

Har netop haft de skønneste (arbejds)dage på Villa Fjordhøj sammen med mit ledelsesteam - skønne, dygtige kvinder. Jeg havde lagt et meget løst program for vores ophold. Et program med plads til at få plejet vores indbyrdes relation, få slappet af, snakket, grinet og selvfølgelig arbejdet.
Da vi ankom og havde fået vejret over skønheden i området samt fået et værelse, spiste vi morgenmad imens der blev fyret op i det romerske bad. Efter morgenmaden blev vi fulgt i den gamle fyrkælder som er blevet indrettet til romersk bad, blev iklædt hver en toga og tog plads i varmen - virkelig noget der i første omgang fik os til .. at skrige af grin over synet af hinanden i togaer, og da vi var kommet os over det, til at slappe af.
Da vi var færdige i det romerske bad, blev vi fulgt over i templet - en 8 kantet bygning med glasfacade mod havet. Rummet var uden møbler, men selvfølgelig med mulighed for at trække både borde og stole ind hvis man ønskede det. Virkelig fantastiske omgivelser!
Vi satte stole i en rundkreds midt i lokalet, med et stort smukt sølvfad med levende lys på gulvet i vores midte og vi lagde ud med at samlede vores opmærksomhed med en 4 minutters guidede meditation.
Dagens program stod på "Case Clinic" - en model jeg har stiftet bekendtskab med i forbindelse med undervisning i TeoriU. Jeg vil ikke sige at jeg følte mig 100% klædt på til at igangsætte eftersom jeg kun har arbejdet med modellen kort varrigt, men jeg følte at det var det rigtige. At det var det lederteamet havde brug for netop nu. Modellen går kort fortalt ud på at en fokus person præsenterer en problemstilling eller udfordring, en interviewer hjælper fokuspersonen med at "folde fortællingen ud" og herefter holder man 3 minutters stilhed hvor hver enkelt deltager mærker efter i forhold til hvilke billeder præsentation af casen sætter i gang i én: Eks. "Når jeg lytter til din fortælling om din udfordring, ser jeg en stor høstak for mig hvor hver enkelt strå repræsenterer en mulighed - måske en vej ind i løsningen af din udfordring ... måske en vej længere ind i labyrinten"
Der var så mange flotte billeder, som alle hver for sig tilbød fokuspersonen(og os andre) forskellige tilgange til udfordringen og på forunderlig vis hjælper med til at producerer forskellige måder at angribe udfordringen på. Efter dette er der dialog i mellem deltagerne omkring udfordringen, alt i mens fokuspersonen trækker sig lidt tilbage og lytter. Som med alle andre former for supervision, er det selvfølgelig fokuspersonen selv der finder og vælger hvad vej hun ønsker at gå og det var forunderligt at se hvordan nye muligheder blev skabt.
Jeg var helt høj over at arbejde med teamet på denne måde. Vi var alle sammen høje!
I mellem hver case(som tager 1 time) holdt vi pause, og når vi startede op igen, begyndte vi med 4 minutters guidede opmærksomheds meditation ... det fungerede SÅ godt! Vi er et højtydende team bestående af kvinder med MEGET på hjertet - at være stille sammen, at mediterer, at sidde i rundkreds hjælper alt sammen til at øge opmærksomheden på hinanden og i højere grad lytte med hjertet og føle hinanden og i mindre grad lade munden flyde over af gode råd og fortællinger om egne erindringer.
Det var en meget intens dag!
Vi spiste sen og dejlig aftensmad - selvom jeg havde glemt at sige at jeg var vegetar da jeg bestilte opholdet, så var det i løbet af dagen lykkedes for dem at trylle et festmåltid frem både til de andre og til mig. De er utrolig søde og hjælpsomme på Villa Fjordhøj.
Efter aftensmaden, iklædte vi os igen togaer og gik i det romerske bad. Her blev vi mødt af en super sød behandler(som i øvrigt også havde stået for aftens middag) som tilberedte os hvert et fodbad med lækre salte, peeling ... you name it! Hertil drak vi champagne i sterinlysets skær, fortalte røverhistorier og skreg af grin. Vi lå allerede i vores senge kl. 22.30. Glade, trætte og tilfredse efter en skøn dag med lige dele hygge og arbejde.
I dag har været lige så fantastisk. Vi har arbejdet flittigt og det har nærmest virket som om at de skønne omgivelser, afslapningen, meditationen og alting, havde været med til at vække vores indre genialitet - vi har i dag produceret og fundet nye veje igennem udfordringer som har drillet længe. Herudover har vi selvfølgelig været ved havet, gået rundt i området og nydt de skønne omgivelser og da vi vendte næsen mod Kbh. var jeg en meget glad og tilfreds leder med skuldrene nede på plads hvor de hører til og vejr som blev trukket dybt ned i maven ... man er vel lidt af en hippie :-)

For at fuldende et par gode dage,  er jeg kommet hjem til min skønne familie og har hygget mig og følt mig meget nærværende og tilstede. Jeg kan nu se frem til dejlig weekend hvor min bror og hans kone kommer hjem fra Singapore for at holde juleferie sammen med os, fællestur i skoven efter juletræ, gode venners selskab og både løbetur og Bikram.

Namaste

Ingen kommentarer:

Send en kommentar